जैन आयुर्वेद ग्रंथ : कल्याणकारकम्

आचार्य उग्रादित्य कृत

कल्याणकारकम्

KALYĀṆAKĀRAKAṀ

तीर्थंकरों द्वारा उपदेशित द्वादशांग रूप शास्त्र के उत्तर भेद प्राणावाय पूर्व ही आयुर्वेद शास्त्रों का मूल स्रोत ग्रंथ है। इस ग्रंथ में विस्तार से अष्टांगायुर्वेद का वर्णन है।

८—९ वीं शताब्दी में जैनाचार्य उग्रादित्य ने कल्याणकारकम् नामक महान् आयुर्वेद ग्रंथ की रचना की थी। जो आज प्रकाशित होकर हमारे पास उपलब्ध है।

‘अहिंसा परमो धर्म:’ के सिद्धान्त को सामने रखते हुए जैनाचार्यों ने मद्य, माँस, मधु के प्रयोग बिना ही केवल वनस्पति, खनिज और रत्नादिक पदार्थों का ही औषधि में उपयोग बताया है। वैद्यक ग्रंथों का उद्देश्य शरीर स्वास्थ्य के साथ—साथ आत्मिक स्वस्थता को भी प्राप्त कराना रहा है। इसलिए जगह—जगह भक्ष्याभक्ष्य, सेव्य—असेव्य पदार्थों का विवेक रखने का भी आदेश ग्रंथों में दिया है।

कल्याणकारकम् ग्रंथ में पच्चीस परिच्छेद हैं (जिसमें आदिनाथ प्रभु से प्रार्थना, चिकित्सा के आधार, आयु परीक्षा, गर्भाधान क्रम, वात—पित्त—कफ के स्थान, लक्षण दोष इत्यादि ऋतुमान, भोजन, अन्न और वनस्पति आदि के गुण—दोष, पानी, दूध, दही, तेल, घी आदि के गुण—दोष, ब्रह्मचर्य के गुण, त्रिफला आदि रसायन) तथा परिशिष्ट में अरिष्ट अध्याय भी दिया है। रिष्टाध्याय, हिताध्याय एवं वनौषधि शब्दादर्श है। इन वनौषधि शब्दादर्श में औषधियों के नाम संस्कृत, हिन्दी, मराठी, कन्नड़ भाषा में लिखे गए हैं।

अपूर्व पाण्डित्य के धारी अनेक दिगम्बर जैनाचार्यों ने भी वैद्यक ग्रंथों की रचना की हैं जैसे—पूज्यपाद ने शालाक्य शिलाभेदन, पात्रकेसरी ने शल्यतंत्र, सिद्धसेन ने विष की शमन विधि, मेघनाद आचार्य ने बाल रोगों की चिकित्सा, सिंहनाद आचार्य ने शरीर बलवर्धक प्रयोग, श्री समन्तभद्र आचार्य ने सिद्धान्त रसायन कल्प ग्रंथ की रचना की।

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The origin of āyurveda is lost in the mysteries of time. Since the earliest human civilisation, man has sought ways to heal himself. Human civilisation progressed, bringing in sophisticated thought behind medicine. It is believed that a system of medicine was prevalent in India in pre-Vedic times. The Vedas are the earliest written records of the wisdom and insights of Indian seekers and scholars. They mention Rishi Cyavana and others. The AtharvaVeda especially has several mentions of healers and the medicines they used to cure certain symptoms.

In the Jain canon, one of the fourteen Pūrvas (ancient texts now lost to mankind) was ‘Prāṇavāda’. It is believed that the teachings of āyurveda emerged from this text.

Jain seers have written several texts in Sanskrit on āyurveda. They are similar in content and findings to Vedic texts, except that no Jain text on āyurveda will recommend the usage of honey, meat or alcohol for their curative properties.

This text, the Kalyāṇakāraka, was composed by Ācārya Ugrāditya, a Jain monk who is believed to have lived in the 9th century of the Common Era. This text comprises of 667 hemistichs divided into 25 chapters and one special section on predicting the death of the patient. The chapters cover all aspects of āyurveda with great depth and thoroughness. A special 60 page glossary of ayurvedic terms has been given at the end of the text giving Hindi, Marathi and Latin synonyms of Sanskrit terms used for plants and herbs.

Hence, this book, with its deeply insightful suggestions for cures given in Sanskrit verse form and then explained in simple Hindi, is highly useful for all those who pursue holistic wellbeing and can read Hindi comfortably.

We are proud to make this text available to seekers of health, well being and bliss through āyurveda. We sell books all over the world and accept payment through Visa, MasterCard and SWIFT.

Best regards,

Manish Yashodhar Modi